Új lakások
2005.05.05. 18:11
mire figyeljünk, mitől óvakodjunk?
Az új lakásokkal kapcsolatos minőségi problémák megelőzésére nem árt, ha idejében ügyvéd és saját műszaki ellenőr segítségét kérjük - vélik a fogyasztóvédők, akik szerint fontos az építő cégek referenciáinak áttanulmányozása is. A lakásépítők szövetsége és a lakáshivatal az úgynevezett projektcégektől óvja a vevőket.
Ügyvéddel, ellenőrrel, szakértővel
Új építésű lakás esetén már a szerződés megkötése előtt érdemes ügyvéd segítségét kérni - tanácsolja Kathy Attila, az Országos Fogyasztóvédelmi Felügyelőség szóvivője. A jogász a szerződés részletes, szakszerű átnézésével ki tudja szúrni azokat a pontokat, amelyek hátrányosan érinthetik a lakásvásárlót. Ilyenek lehetnek például a megengedő, az építő számára tág mozgásteret adó kikötések, amelyek alapján a vevő végül mást kap a pénzéért, mint amire korábban számított. Szintén a meglepetések elkerülése, illetve a későbbi, esetleges vitás ügyek rendezése érdekében nem árt, ha a lakásépítés folyamatában, illetve az átvételekor jelen van a vevő "saját" műszaki szakembere is és tüzetesen átvizsgálja az ingatlant.
Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) jogi vezetője, Baranovszky György szintén azt tanácsolja a fogyasztóknak: függetlenül attól, hogy kicsi vagy nagy cég építi fel a lakást, kísérjék figyelemmel az építkezést. A tapasztalatok szerint már a személyes ellenőrzés is jelent valamit, ha időről-időre megjelenik a vevő, másként dolgoznak a szakemberek. Fontos az úgynevezett építési napló is - ezt az építkezésen a vállalkozó vezeti, a műszaki ellenőr jegyzetekkel látja el. Hasznos, ha szerződésben szerepel, hogy a vevő megkapja a napló másodpéldányát, ugyanis ha gond merül fel a lakással kapcsolatban, az építés folyamatát nyomon követő dokumentumból utólag kikereshető, hol történt hiba. Baranovszky azt tanácsolja, hogy a vételár utolsó részletének kiegyenlítése előtt mindenképp "saját" ellenőrrel nézessük át a lakást, s amíg nincs minden rendben, tartsuk vissza a fizetést. A valóságban ugyanakkor a legtöbben hitelre vásárolnak, így e megoldás nem megvalíósítható, ám a szerződésben kiköthető, hogy a végelszámolásra csak az átvétel megtörténte után kerüljön sor.
Nem jó a szigetelés, késik a lakás
A hivatal tapasztalatai szerint jellemzően az eredeti szerződésben vállalt paraméterek be nem tartása - vékonyabb falak, nem megfelelő szigetelés, nyílászáró-problémák, stb. -, illetve a késedelmes teljesítés (határidőn túli átadás) miatt fordulnak hozzájuk a lakástulajdonosok. Az OFE-hez, akárcsak az FVF-hez nem érkezik panaszdömping, s a beérkezett kifogások is nagyrészt a hibás teljesítéshez kapcsolódnak. A panaszosok nem a szerződött minőséget kapják, általában a szemmel látható hibákat, hang- és hőszigetelési problémákat kifogásolják az egyesületnél.
Megegyezés vagy bíróság?
Kathy szerint ezeket - az építtetővel való megegyezés híján - csak a bíróságon lehet elintézni, hiszen az FVF a javításra nem tudja kötelezni a vétkest. A felügyelet a jótállási igény előterjesztésénél segíthet a panaszosnak, s még a szerződés megkötése előtt nyújthat felvilágosítást a vásárlóknak.
Baranovszky úgy véli, vita esetén - mielőtt a felek bírósághoz fordulnának -, érdemes a békéltető testület ingyenes segítségét igénybe venni. E testület tapasztalatai szerint a békéltetési eljárás során többnyire egyezségre jutnak a felek - ez is a cél, de ha nem jön létre a kompromisszum, valóban csak a bírósági út marad.
Panasz esetén a rendezési folyamat hossza az építtető hozzáállásán múlik - véli Kathy, aki szerint mivel verseny van, előbb-utóbb az építtetők döntéshozóinak el kell jutniuk odáig, hogy a nem megfelelő munkát végzők kiszoruljanak a piacról.
Hogy melyik cégtől óvakodjunk? Nos, a "jobb elkerülni őket" kategóriába sorolható vállalkozásokról nincs feketelistája az FVF-nek, de az OFE sem rendelkezik ilyennel, így egyelőre csak a cégek referenciái segíthetnek a választásban. Ébernek kell lenni - véli Kathy.
"A minőség és az ár kézenfogva jár"
A Magyar Lakásépítők Országos Szövetsége (Malosz) nagy hangsúlyt fektet arra, hogy tagjai minőségi kivitelezést folytassanak. Varjasné Székely Éva elnök a NAPI Online-nak elmondta: a szervezet a tagsági kérelmet benyújtó cég referenciáit megvizsgálja, s ennek alapján dönt a felvételről. Ha az adott cég nem felel meg az elvásároknak, akkor lemondhat a tagságról. A szövetség a korábban felvett tagokkal szemben is igényes: ha panasz érkezik valamelyik beruházásra, s a szövetség jogosnak találja a kifogást, akkor kizárja tagjai közül az adott céget. Ilyenre eddig nem volt példa, ami részben annak köszönhető, hogy a Malosz-tagok évtizedes lakáspiaci múlttal rendelkeznek.
Székely Éva felhívta a figyelmet arra, hogy a szövetséghez tartozó társaságok garanciát is vállalnak munkájukra, nem úgy, mint a gombamód szaporodó projektcégek. Utóbbiak ugyanis a beruházás lezárultával eltűnnek a piacról az általuk épített lakás tulajdonosa pedig nem tudja érvényesíteni a garanciát. További probléma, hogy a projekttársaságok igyekeznek a legolcsóbb anyagokkal építkezni, ami szintén gondokat okozhat később. A minőség és az ár kézenfogva jár - fogalmazott Varjasné, a gyanúsan olcsó lakásoknál minden bizonnyal számos kifogásra bukkanhatunk.
Óvakodj a projektcégektől!
Az új lakások rossz minőségéről szóló hírek a projektcégeknek köszönhető, akik ezzel borzasztó károkat okoznak a többi - projektcégek alkalmazása nélküli kivitelezésteket - bonyolító cégnek.
A szakember úgy véli, hogy nem általánosságban kellene beszélni az gyenge minőségről: ha egy beruházáról kiderül, hogy nem felel meg a kívánalmaknak, akkor témával előszeretettel foglalokzó médiumoknak kötelessége lenne az építettőt, a projektcég tulajdonosát, illetve az adott lakóparkot megneveznie. Ez talán elősegítené a piac letisztulását. Székely mindazonáltal nem számít arra, hogy a jövőben komolyabb változás történne, bár a Malosz igyekszik mindenhoz felhívna a figyelmet a projektcégek miatt kialakult helyzet tarhatatlanságára.
Borsi László, az Országos Lakás- és Építésügyi Hivatal (OLÉH) elnöke szerint szintén gondot jelent, hogy nagyon sok építkezés esetében projektcégeket hoznak létre, majd megszüntetik azokat, így garanciális igények esetén az építőt már nem lehet fellelni s érvényesíteni a jogokat.
Szakmai minősítő rendszer jöhet
Borsi nemrégiben úgy nyilatkozott a NAPI Online-nak, hogy egyre súlyosabbak a minőségi problémák. A több százezer forintos négyzetméterárú ingatlanok esetében is gyakoriak a kifogásolható, nem megfelelő színvonalú lakások.
A Magyar Rádiónak adott interjúban a szakember arról számolt be: 350-400 ezer forintos négyzetméter-áron eladott lakások harmadnapra beáznak, a kilincs a kézben marad. Az OLÉH elnöke úgy véli: olyan felelőtlenség jellemző még ma is a piac egy részére, amivel szemben már fel kell lépni. Az OLÉH éppen ezért azon gondolkodik, hogy egyfajta minősítő rendszert alakítson ki, amelyben az építő cégeket értékelné. Nem állami, hanem szakmai minősítésről lenne szó, objektív mérce alapján.
Ádám Viktor; Csernátony Csaba Zoltán
|